Sunday, October 2, 2011

Pengaliran Dinar dan Dirham

Artikel ini diperolehi daripada sheikhul maqari ustaz Othman Hamzah, mantan Imam Besar  masjid Shah Alam.  Sumber rujukan: http://www.syeikhulmaqari.blogspot.com/





1- Kalau setiap rumah memiliki sekeping dinar dan sepuluh keping dirham dan menggunakannya dalam muamalat seharian. Sementara pekedai-pekedai Islam bersedia menerima dirham dan dinar sudah tentu pengaliran dinar dan dirham akan mengalir dengan deras. Dinar adalah emas sementara dirham adalah perak. Kedua-dua logam ini sentiasa bernilai dalaman tersendiri.

2- Pengaliran Dinar dan Dirham dalam muamalah Islam, digeruni oleh pengamal sistem kewangan hari ini, terutamanya Amerika Syarikat. Mereka kini telah dikelilingi oleh hutang piutang yang sudah tidak mampu dibayar, sehingga mereka menyekat dolar-dolar US di luar Negara jangan masuk semula ke dalam Negara mereka, bagi mencegah berlakunya hyperinflasi. Hyperinflasi akan menyebabkan Amerika Syarikat akan bankrap, seperti berlakunya di Negara Zimbawei pada hari ini.

3- Amerika Syarikat tidak akan mampu bangkit lagi sekiranya sistem kewangan hari ini berubah dari fiat Money kepada Dinar dan Dirham. Negara-negara Islam dahulu mengamalkan Dinar dan Dirham. Amerikalah yang mengutip emas-emas dari Negara-negara Islam dan ditukarkannya kepada note money. Mereka ambil emas, kita ambil kertas yang diberi nilai. Siapa cerdik!!!!!!!

4- Kini disaat Amerika menghadapi krisis ekonomi yang teruk, pengangguran, dan hutang yang banyak pun, jiwa hamba Negara-negara Islam tetap terus menghantar real material seperti getah dan minyak mentah. Mereka hanya menulis sekeping kertas yang diberi nilai senilai material yang kita berikan. Siapa cerdik!!!!!! Dan siapa bo***!!!!!!

5- Bank-bank mereka terutamanya switzland menyimpan emas sementara bank-bank kita menyimpan kertas yang diperakukan nilainya. Siapa yang beri nilai pun tidak pasti. Dulu wang dikeluarkan berdasarkan rezab Emas, sekarang tidak lagi.

6- Wang boleh dikeluarkan sesuka hati tanpa sandaran apa-apa benda. Tidak ada satu kuasa pun yang boleh menghalang pengeluaran wang oleh pihak kerajaan. Tidakkah Hyperinflasi bila-bila boleh berlaku kepada negara-negara yang mengamalkan sistem ini.

7-Kalau anda menyimpan wang wang kertas dalam bank atau menyimpan “angka” dalam buku bank anda, berlaku kerisis ekonomi sehingga nilai ringgit jatuh nilainya. Sementara wang kertas memang akan susut nilai 4% setahun. Siapakah yang rugi!!!!.

8- Bayangkan pula kalau wang-wang kertas tersebut ditukar dalam bentuk emas. Ekonomi jatuhkah, emas yang akan terus bernilai. Tidakkah pihak lain boleh menentukan, menaik dan menjatuhkan nilai ringgit kita. Emas pula memang sentiasa tinggi. Untung tak!!!!!!

9- Sistem Dinar dan Dirham adalah sistem menyimpan emas dan perak. Sistem yang diamalkan oleh Rasulullah, begitu juga diperkemas zaman Umar dan khalifah sesudahnya, sampailah kepada negara-negara Islam mengamalkannya. Nilai 1 Dinar zaman Rasul boleh membeli seekor kambing. Nilai 1 Dinar juga boleh membeli seekor kambing pada hari ini. Ertinya kuasa belinya sama. Lihat pula seringgit Malaysia sepuluh tahun dahulu adakah sama kuasa belinya dengan seringgit Malaysia pada hari ini. Tidakkah sistem ini dapat melindungi kekayaan kita.

10- Kalau anda menyokong Sunnah Nabi, anda tentunya menyokong sistem Islam tentunya anda menyokong Dinar dan Dirham. Dan kalau anda menyokong Dinar dan Dirham, mesti mulakan sekarang. Beli dinar, beli dirham. Tukar wang anda dalam bentuk dirham dan dinar, emas dan perak. Apa pun “brand” nya, Dinar itu emas bernilai dan nilainya akan naik. Begitu juga perak bernilai dan kini nilainya meningkat.

11- Untuk cepat mengalirnya Dinar dan Dirham dalam muamalah kita, kedai-kedai orang Islam mesti memulakan membeli satu jumlah Dinar dan Dirham untuk jadi tukaran,mengiklankan “Kami menerima Dinar dan Emas” . Dinar dan Dirham yang terkumpul dialirkan kepada pendokong-pendokong Dinar dan Dirham. Jadi Dinar dan Dirham bukan sekadar untuk disimpan, tapi bergerak dan mengalir dan berpusing dalam muamalah kita. Anda sebagai penyokong hendaklah menukarkan wang anda dalam bentuk Dinar dan Dirham, seterusnya menggunakannya dalam urusan jual beli.


No comments:

Post a Comment